Onze projectcoördinatoren zijn de spil in de realisatie van jouw woondroom

Meer dan alleen maar een werf opvolgen

Het zijn de vroege vogels in de bouwsector. Nog voor het eerste licht op kantoor wordt aangeknipt, staan zij al op de werf. Helm op het hoofd, veiligheidsschoenen die dagelijks veel stappen zetten, klare kijk op de plannen en kleine of grote details op de werf én de telefoon altijd in aanslag. De projectcoördinator draagt een enorme verantwoordelijkheid bij de realisatie van de verschillende woonprojecten van het bedrijf.

Met zeven zijn ze intussen bij Danneels: Jonas, Daphne, Denis, Viktor, Bjorn, Steve en Frederik.

Onze projectcoördinatoren

Het werk van de projectcoördinator begint al ver voor de start van de werf

Samen dragen ze de zorg voor een 40-tal werven, goed voor een kleine 300 woningen. Maar vergis je niet, een projectcoördinator doet veel meer dan het coördineren en opvolgen van de projectwoningen in opbouw.

Het zijn flukse twintigers en gedreven dertigers die de leiding over de projecten in handen nemen. Energie op overschot dus en dat is maar best. Een projectcoördinator komt altijd -letterlijk en figuurlijk- vroeg op het appel.

Jonas en Denis hebben de langste staat van dienst en zagen hun rol ook groeien. “Nog voor er sprake is van werfopvolging, zijn we nauw betrokken bij de opstart van het project. We analyseren het project dat door de architecten en de calculatoren werd uitgetekend en berekend. We vragen offertes op, selecteren de aannemers en stellen de werfplanning op. Ook bestellingen, leveringen en uiteraard de uitvoering op de werf zijn cruciaal in onze job.”

En da’s dus een hele boterham, weten ook nieuwkomers Viktor en Frederik: “Uiteraard leer je in de opleiding veel over het theoretisch kader van de werf, maar in de praktijk is het een enorme puzzel om alle elementen samen te brengen en een gedetailleerde kennis van elk bouwproject bij te houden.”

De spil tussen diensten, personen en bedrijven

Vanuit zijn/haar rol staat de projectcoördinator voortdurend in contact met alle afdelingen binnen het bedrijf, met verschillende personen en bedrijven.

Daphne: “We komen dagelijks op de werf om aannemers en leveranciers op te volgen. Op de wekelijkse werfvergadering met de architect en de aannemers overlopen we de stand van zaken en de planning van de werf. Daaruit vloeien vorderingsstaten voort en rapporteren we naar het management toe. Het is vaak achter ieders veren aanzitten, want in de bouw heeft elke aannemer een pak werk. Als een deadline niet wordt gehaald, heeft dat gevolgen voor iedereen die in de daaropvolgende fase aan zet is.”

In elk project heb je altijd wel aanpassingen die moeten gebeuren. De projectcoördinator moet dus ook af en toe improviseren en flexibel zijn, al is het belangrijk om ook op zijn of haar strepen te staan.

Denis en Steven zijn door de wol geverfd in het vak. “In de drukte van de werken en de veelheid van de dossiers moet je soms wel het hoofd koel houden en gevat reageren als er op een werf iets niet loopt zoals verwacht. Snel ingrijpen en af en toe eens druk zetten, kunnen al veel wonderen doen. Daarbij is een doorgedreven technische kennis uiteraard ook cruciaal.”

Met arendsogen de kwaliteit en timing in het oog houden

Communicatie en gericht handelen zijn ‘key’ in deze job. Bijgevolg is de projectcoördinator ook de persoon van de vele, snelle en kordate telefoontjes. Met een scherpe blik wandelen ze op de werf. Bij Danneels zijn hoge kwaliteit- en veiligheidsnormen én een tijdige oplevering enorm belangrijk.

Jonas: “De klant realiseert met ons zijn woondroom en die moet zo zorgeloos mogelijk verlopen voor alle partijen. Je hebt op elke werf wel nog details die moeten afgewerkt worden, het opkitten van voegen, een plintje hier of een latje daar. Maar wij willen dat de klant een volledig afgewerkte woning kan betreden op het moment dat bij de opstart werd afgesproken.”

Problem solver en people manager

Net daarom wordt de projectcoördinator ook wel aanzien als de ‘problem solver’ van het bouwproject. Als klanten iets opmerken of vragen hebben, komen ze bij hem/haar terecht. Zeker bij de voorlopige oplevering, wanneer de werf in principe wordt afgesloten vooraleer de bewoners het huis betrekken.

Met al zijn ervaring weet Bjorn dat een empathische benadering van de klant belangrijk is. “De klantenbegeleider is het vaste aanspreekpunt voor de klant doorheen het hele bouwtraject. Achter de schermen staan wij klaar om de eventuele problemen voor hen op te lossen, zodat de bewoners hun nieuwe woning met trots en een grote glimlach kunnen betreden.”

Eens de klant de sleutel van zijn woning in handen krijgt, moet hij enkel nog nadenken over hoe het een gezellige en warme thuis kan worden. Zo zien wij het graag. 

 

Zie jij jezelf als onze toekomstige projectcoördinator?